Oldalak

2013. április 11.

Túrós lepény vörös áfonyával



Érdekes viszonyban vagyunk én és a túró; mert bár nem vagyok oda rajongásig a túrós ételekért, mégis néhanapján kifejezetten hiányzik "valami túrós" finomság. Ez lehet sós, vagy édes, teljesen mindegy, csak legyen benne túró. :) A körözöttet például kifejezetten szeretem, a túrós tésztát és a túrótortát megeszem, de nem kedvencem egyik sem. A túrós lepényt, vagy túrós buktát viszont szívesen elkészítem és aktívan részt is veszek az elpusztításukban. Szóval így állunk mi... én és a túró. A tegnap egy ilyen nap volt. Túrós sütire fájt a fogam, ezért felütöttem egyik kedvenc szakácskönyvemet -Horváth Ilona örök értékű művét :)- és a benne lévő túrós lepény receptet dolgoztam picit át. Mivel a mazsolával csak én vagyok kibékülve, így helyette vörös áfonya került a sütibe.


Hozzávalók 6 személyre egy 22x30x6 cm-es formához:
A tésztához:
25 dkg kenyérliszt BL80
5 dkg zsír + egy kevés a forma kikenéséhez
2 dl tej
2 dkg élesztő
3 dkg cukor
1 tojás
csipet só

A túrós töltelékhez:
40 dkg félzsíros túró
3 ek. cukor
2 tojás
1 ek. búzadara
1 citrom reszelt héja
2 ek. citromlé
1/2 kk. vaníliapor
csipet só
10 dkg aszalt vörös áfonya

A tetejére:
2 nagy ek. tejföl
1 ek. cukor
1 ek. citromlé

  1.  Az élesztőt egy csipet cukorral és egy csipet liszttel langyos tejben felfuttatjuk.
  2. A tojást a cukorral, sóval kikeverjük.
  3. A liszthez adjuk a zsírt, és elmorzsoljuk vele. Hozzáadjuk a felfuttatott élesztős tejet, a cukros tojást és lágy tésztát dagasztunk belőle. Leszórjuk liszttel, majd letakarva langyos helyen duplájára kelesztjük.
  4. A sütőt előmelegítjük 150°C-ra. A formát kizsírozzuk.
  5. Ha a tészta megkelt, lisztezett deszkára borítjuk és jó bátran átgyúrjuk. Közben lisztezzük picit, nehogy leragadjon. Kinyújtjuk a tésztát, majd a formába fektetjük; elegyengetjük.
  6. Megszórjuk a vörös áfonyával és 10 percig kelesztjük.
  7. Míg a tészta kel, elkészítjük a túrós tölteléket. A túrót egy tálba tesszük, villával összetörjük. A tojásokat szétválasztjuk. A tojásfehérje kivételével -amit kemény habbá verünk-, minden hozzávalót a túróhoz adunk és jól kikeverjük. Végül beleforgatjuk a tojásfehérjét.
  8. A tölteléket elosztjuk a tésztán, majd betesszük az előmelegített sütőbe. Közben kikeverjük a tejfölt a cukorral és a citromlével.
  9. 15 perc elteltével a hőmérsékletet feltekerjük 180°C-ra és újabb 15 percig sütjük a lepényt. Ekkor kivesszük a sütőből, megcsorgatjuk a tejföllel, majd visszatesszük a forró sütőbe. ~5 perc alatt készre sütjük (ennyi idő alatt megszilárdul a tetején a tejfölös "máz"). Langyosra hűtve szeleteljük.


 



4 megjegyzés:

  1. Most nyelten egy nagyot! Nyamm... Én, kérlek szépen imádom a túrót, bár ezt szerintem tudod. :D Nekem bármikor, bármilyen formában jöhet. Érdekes, de én meg épp a körözöttel barátkoztam meg nehezen, de most már azt is szeretem.
    Szívesen megkóstolnám a lepényedet. :)

    VálaszTörlés
  2. :D Valahogy sejtettem... Nem is csodálkozom, hisz a "Macsekok" természetüknél fogva szeretik az ilyesmit. :D ...hát igen, amit az ember szeret "édesen" nem biztos, hogy elsőre komálni fogja "sósan" is; vagy fordítva. :) A lényeg, hogy már a körözött is kedvenc. Én is a minap csináltam.

    VálaszTörlés
  3. zuper ez a recepted is Agi!!! Tetszik az afonya variacio is! A teszta pedig konnyu, levegos, nincsen szetazva....PROFI!!! Imadom a turosokat, ugyhogy ki fogom hamarosan probalni! Puszillak, T :)

    VálaszTörlés
  4. Szia Torma! :) De jó! Örülök, hogy tetszik! Az áfonya tényleg jól passzolt az édeskés-fanyar túróval (nekem is sokkal jobban ízlett, mint mazsolával).
    Végeredmény: áfonya:mazsola 1:0 :D
    Remélem Nektek is ízleni fog! Puszi, Ági

    VálaszTörlés