Oldalak

2020. december 23.

Pardubicei mézeskalács



 
 
 
 
 
 
 
Prücsökkel jó pár napja "kekszsüthetnékünk" támadt. Fel is lapoztam Mária Hajková Édeskönyvét, mert abban mindig talál az ember lánya egy jó kis receptet. A keksz elkészült és igen gyorsan el is fogyott. :) Receptböngészés közben megakadt a szemem a mézeskalácsokon. Egészen pontosan ezen a mézeskalácson. Gondoltam majd ezt is megsütjük, elvégre mindjárt karácsony. Míg Prücsök játszott, szépen kimértem mindent és előkészültem. Annak rendje és módja szerint össze akartam állítani a tésztát, de valahogy nagyon nem akart nyújtható állagú lenni. Igaz, ami igaz, a leírás az elkészítéshez nem túl részletes, így aztán menet közben némiképp módosult a recept. Jóval több liszttel -a leírásban a megnövelt mennyiség szerepel- és fűszerkeverékkel, de végül csak kikerekedett. Prücsök is lelkesen nyújtotta és szaggatta az ő tésztaadagját, azután pedig az elején nagy műgonddal, a vége felé inkább hanyag lazasággal fel is díszítette. :D Ki is sültek szépen sorban. Következett a főkóstolás, ami után örömmel láttuk, hogy mindenkinek nagyon ízlik.  ...egy része már el is kopott. ;) Nagyon finom, fűszeres, a karamelltől és a narancstól egészen különleges.


 
 
 
 
 
 
 
Hozzávalók:
20 dkg porcukor
5 dkg vaj
3 tojás
2 narancs reszelt héja
2 enyhén púpozott ek. mézes sütemény fűszerkeverék
85 dkg sima liszt
1 púpozott kk. szódabikarbóna
2 ek. méz
1 csipet só
10 dkg cukor
2,5 dl víz
 
A kenéshez:
1 tojás
 
A díszítéshez:
tetszés szerint apró magvak

  1. A porcukrot a vajjal, a tojásokkal, a reszelt narancshéjjal és a fűszerkeverékkel alaposan kikeverjük. (A recept eredetileg 20 percet ír, hogy addig kell keverni. Bevallom töredelmesen, hogy én ugyan nem mértem az időt, de több részletben lehet, hogy kevergettem addig. :D)
  2. A 10 dkg cukrot kis lábasban aranybarnára karamellizáljuk, majd felöntjük a vízzel és rövid ideig forraljuk. (Én valóban nem forraltam hosszú percekig, ezért is lehet, hogy végül jóval több liszt kellett a tésztához.) Langyosra hűtjük.
  3. A karamellt a liszttel, a szódabikarbónával, a sóval és a mézzel együtt a tojásos masszához adjuk és jól kidolgozzuk a tésztát.
  4. Lisztezett deszkán 1 cm vastagra nyújtjuk, tetszőleges formával kiszaggatjuk. Lekenjük tojással, majd tetszés szerint magokkal díszítjük.
  5. 180°C-ra előmelegített sütőben ~15-17 perc alatt aranybarnára sütjük.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése