Oldalak

2015. december 13.

Mézeskalács












...mézeskalács... Imádom mikor az illata betölti a konyhát. :) Sokszor sütöttem már, sokféle recept alapján. Most végre nekibátorodtam a díszítésnek is. Ehhez pedig kellett egy tökéletes mézes recept és egy szuper leírás a díszítésről, amiket Mohánál meg is találtam. Persze nem most. :D Már évek óta csodálom a szebbnél szebb mézeseket, amiket varázsol. Mert ez már varázslat, az tuti. ;) Gondoltam hát egyet és belevágtunk. Összeállítottam a tésztát. A méricskélés utolsó pillanataiban a mérleg lemerült, de hát egy ilyen apróság minket már nem tántoríthat el! Még szerencse, hogy csak a liszt volt hátra. :D Másnap kinyújtottam a tésztát, és Csemetével együtt szépen kiszaggattuk a kalácsokat. Persze minden forma roppant izgalmas, ezért jókat eljátszottunk a mackóval, kisautóval, fenyőfával és csillagokkal. És mert a kisautó -ami valójában azt hiszem teherautó- versenyautó, ezért ide-oda cikázott a tészta felett. Hangos "Shóóóóóó" kíséretében, mert hogy így mennek a versenyautók. Közben én is "Shóóóóóó" -mint egy versenyautó- ki-be szaladgáltam a konyhába, hogy lessem, jó-e már a tészta, hogy megpakoljuk a következő tepsit és hogy minden süti épkézláb eljusson a konyhába, onnan pedig pihenni. :D Este aztán, mikor Csemete már az igazak álmát aludta, én belevágtam a díszítésbe. Ki gondolta volna, hogy a bébiétel melegítő új rendeltetést talál... Miután minden mézesre felkerült máz, én is elbotorkáltam és eltettem magam másnapra. Reggel aztán újult erővel és roppant izgatottan vágtunk bele az írókázásba. Pontosabban csak én, Csemete pedig minden darabot leellenőrzött. :) "Jóóó!" (minősítés után mehettek a tálcára) Így készült hát el életünk első igazi közös mézeskalácsa.  :D Jövő karácsonyra majd együtt is díszítjük őket.

Azon a télen a kis teherautók elkoptak. :) A következő években is sütöttünk mézeskalácsot, de valahogy sosem kerültek újra lencsevégre. Idén (2019) azonban Csemetének az a klassz ötlete támadt, hogy készítsünk mézeskalács házikót. :) A házat együtt terveztük és kiviteleztük. Én az "alaprajzot" találtam ki, ő pedig színesceruzákkal felszerelve nekilátott a dekorációs tervnek. :) A végső összeállítást, az éjszaka leple alatt csináltam meg, hogy reggelre legyen meglepetés. A házikó mellé most "csak" a hagyományos formák kerültek elő. (Az első sütésnél legalábbis. :)) A házikó annyira megtetszett, hogy készítettem egy Anya-házikót is a Csemete-házikó mellé. :)











Hozzávalók:
A tésztához:
51 dkg sima liszt
10 dkg porcukor
10 g szódabikarbóna
3 teáskanál mézeskalács fűszerkeverék
2 nagy tojás
25 dkg vegyes virágméz
6 dkg vaj

A piros mázhoz:
3 ek. meleg víz
1 ek. zselatin
piros ételfesték (gél)

Az írókához:
1 tojásfehérje
20 dkg porcukor
1 tk. citromlé
2 csapott ek. étkezési keményítő

A díszítéshez:
cukorgyöngy


  1. A tésztához a mézet és vajat kis lábosban, takarék lángon összemelegítjük. Félre tesszük, langyosra hűtjük.
  2. A lisztet, porcukrot, szódabikarbónát, fűszerkeveréket tálba mérjük és alaposan elkeverjük. A lisztes keverék közepébe ütjük a tojásokat, majd a langyos mézes keveréket hozzáadva összedolgozzuk a tésztát. Ezt fakanállal, vagy robotgép dagasztószárával végezzük. A kész tésztát zárható dobozban legalább egy éjszakát pihentetjük.
  3. Másnap a tésztát alaposan lisztezett deszkán átgyúrjuk, 3-4 mm vastagra nyújtjuk és tetszőleges formákkal kiszaggatjuk. A sütőt előmelegítjük 180°C-ra.
  4. A formákat sütőpapírral fedett tepsire rendezzük legalább 2 cm-re egymástól, mert sütés közben alaposan megnőnek. A mézeskalácsot előmelegített sütőben 7 (-9) perc alatt készre sütjük. Minden sütő más és más, inkább többször ellenőrizzük, nehogy nyers maradjon, vagy túlsüljön a tészta.
  5. A kisült mézeseket kihűtjük és néhány órát pihentetjük a díszítés előtt.
  6. A piros mázhoz hőálló pohárban, vagy kis befőttesüvegben elkeverjük a vizet a zselatinnal. Néhány percig állni hagyjuk, majd vízfürdőbe állítva, folyamatosan melegen tartjuk, hogy a zselatin folyós maradjon. (Én néhány süteményt még színezés előtt lekentem átlátszó mázzal.) Hozzáadunk annyi festéket, amivel elérjük a kívánt színt, ezzel alaposan elkeverjük, majd egy tiszta ecsettel (esetemben orig 10-es ecset :D) lekenjük mázzal a mézeseket. Néhány órát pihentetjük, míg megszilárdul a máz.
  7. Az írókához az átdarált, átszitált porcukorhoz keverjük az étkezési keményítőt. A tojásfehérjét habbá verjük, majd a citromlevet és a porcukrot apránként hozzáadva habverővel, sűrűn folyós állagúra keverjük. Nem kell az egész cukormennyiség, csak annyit adagoljunk, amennyivel elérjük a kívánt állagot. (nekem kb. 4 evőkanálnyi keményítős porcukor maradt meg)
  8. Az elkészült írókamasszát masszív műanyag zacskóba töltjük, a száját lezárjuk, majd a zacskó csücskén apró lyukat vágunk. Feldíszítjük a mézeseket. A cukorgyöngyöt a még puha írókába "ragasztjuk", egy hegyes bambuszpálcika segítségével. A pálcika hegyét gondolatnyira az írókába nyomjuk, majd így szedünk fel egy gyöngyöt, amit utána a helyére illesztünk.
  9. A feldíszített mézeseket néhány órán át pihentetjük, míg az íróka megszilárdul. Ezután elajándékozzuk, nézegetjük, vagy jóízűen elmajszoljuk. :D


 Anya-Házikó



 Csemete-Házikó









 






Tipp: A mézeskalács ház összeállításához először az írókát használtam. Ami tökéletes is, de mivel meglehetősen gyakorlatlan vagyok házépítés ügyileg, így aztán itt-ott kicsit megszaladt a ragasztóanyag. :D Később utánaolvastam és több helyen írták, hogy zselatinnal ragasztják össze a házat/figurákat. Ez a megoldás nagyon klassz. Azért is, mert irtó gyorsan szilárdul a ragasztóanyag és azért is, mert átlátszóra szárad. Tehát a készre épített házat békésen tudjuk díszíteni kedvünk szerint.
Díszíthetjük úgy is, hogy az elemek még nincsenek összeillesztve. Ez annyiban nehezíti a feladatot, hogy nagyon óvatosan kell bánni az egyes elemekkel, nehogy letörjük róla a már megszáradt mintát.
Ha teljesen tökéletesen illeszkedő falakat és tetőt szeretnénk, akkor szerintem másfajta tésztával kell próbálkozni, mert ebből a fajta puha tésztából kis duci lesz minden. :D




Kellemes sütést és építkezést mindenkinek!


6 megjegyzés:

  1. Azt a mindenit, de ügyesek vagytok! :) ♥ Az én szemem is "shóóó" - ide-oda cikázik a csodás ételfotók között, amiket ezekről a szépen díszített mézeskalácskákról készítettél.
    Én most csak gyönyörködöm bennük. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De aranyos vagy! Köszönjük szépen! :) Akkor hogy egy kicsit közelebbről is megnézhesd őket, máris indul a kóstoló! "Shóóó!" :D

      Törlés
  2. Azok az édes kis dundi kezek! Nagyon szépek lettek, a díszítés is, minden! Ügyes volt a kis kuktád is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, de aranyos vagy! :) Köszönjük szépen a kedves dicséretet! Most nagyon vigyorgok ám, mert úgy örülök, hogy neked is tetszenek! :)

      Törlés
  3. Kedves Ági!
    Évek óta a te receptjeid alapján sütök-főzök, kivéve ha valamit nem találok meg az oldaladon. Én nem gondoltam, hogy van olyan hogy "ízlés-lelkitárs", de azt hiszem benned megtaláltam.:) Mindig pontosan követem a receptjeidet, és az elkészült étel pontosan olyan amilyet szeretek.
    Nem tudom, miért csak idén próbáltam ki a te mézeskalács receptedet, pedig évek óta küszködök vele... Jelentem elkészítettem, és sosem ettem még ennél jobb mézeskalácsot!! Csodálatos az íze, Istenien puha!! Nagyon hálás vagyok, hogy írod ezt a blogot és rád találtam! :)
    További sok sikert kívánok neked!
    Rebeka

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Rebeka!
      Nagyon szépen köszönöm a kedves soraid! :) Nagyon jólesik, amit írtál! ♥
      Olyan jó tudni, hogy azok az ízek, amiket ennyire szeretek, másnak is kedvére vannak. "Ízlés-lelkitárs" :) Nagyon tetszik! :)
      Most már teljesen biztos vagyok benne, hogy újra, a régi lendülettel érdemes folytatnom a sütést, főzést, fotózást, mert nagyon jó érzés, hogy az, amit ennyire szeretek, másnak is tetszik! Hálás vagyok neked, hogy mindebben megerősítettél. :)
      Minden jót (és bár lehet kicsit még korai) és
      Áldott, békés ünnepeket kívánok neked!

      Törlés