Oldalak

2013. február 23.

Bazargan - Csirkés bulgur gránátalmával






Az egész onnan indult, hogy múlt év elején párom szüleitől egy nagy csomag arab fűszeregyveleget kaptunk. Vásárfia az Emírségekből. Nagyon örültem neki, de egy jó darabig nem is mertem felbontani, mert akkor elfogy és hová lesz az ajándék... De hát ennek ez a lényege! Nem igaz? Persze ezeket a fűszereket egy kis utánajárással itthon is be lehet szerezni, de azért ez csak más. :) Elkezdtem receptek után kutatni, bújtam az itthoni szakácskönyveket és a netet. Aztán egyik alkalommal, mikor egy reform-boltban jártam, vettem bulgurt, hogy majd egyszer kipróbáljuk. Rá pár napra pedig gránátalmát is hoztam; olyan szépen mosolyogtak rám a boltban, hogy egyszerűen muszáj volt párat hazahozni belőlük. Emlékeztem, hogy egyszer találtam egy gránátalmás bulgur ételt. Sikerült is újra rálelni a receptre. És persze, ha már megvan, akkor különböző variációkra is rákerestem. Persze a java angol nyelvű oldalakon, de azért csak összejött. :) Itt van hát az én variációm. 

Hozzávalók 6 személyre:
40 dkg bulgur
40 dkg csirkemellfilé
2 gránátalma
2 közepes fej vöröshagyma
2 ek sűrített paradicsom
1 ek egész koriander
1 ek római kömény
1 tk őrölt fahéj

bors
olaj
vaj
petrezselyemzöld
kevés víz





  1. Kimérjük a bulgurt. Egy nagyobbacska fazékban a bulgur kétszeresének megfelelő mennyiségű vizet felteszünk forrni. Enyhén sózzuk. Mikor forr, beletesszük a bulgurt, elkeverjük, lefedjük, mérsékeljük a lángot.
  2. Miközben a bulgur puhul, apró kockákra vágjuk a megtisztított vöröshagymát. A koriandert és a római köményt mozsárban összezúzzuk. A csirkemellet csíkokra vágjuk. A petrezselymet felaprítjuk.
  3. Egy magas falú serpenyőben kevés olajat és vajat (2-2 evőkanálnyi) hevítünk. Beleszórjuk a fahéj, koriander és a római kömény felét. Egy percig pirítjuk a fűszereket, majd rátesszük a csirkemellcsíkokat, sózzuk, kicsit borsozzuk és pár perc alatt puhára pároljuk.
  4. Míg a csirke és a bulgur puhul, alaposan megmossuk a gránátalmákat, és "kinyerjük" a magokat és a gyümölcs levét. (Egy nagy tál felett érdemes csinálni ezt a műveletet.) A félbe vágott gyümölcsöket -kissé megnyomkodjuk, mintha citromot csavarnánk-, majd vágott felükkel félig a tenyerünkre, félig az ujjainkra fektetjük, majd egy fakanállal szépen körbeütögetjük. Így kipotyognak a magok. A maradék levet kicsavarjuk. A fehér hártyadarabokat kiszedegetjük a magok közül.
  5. Eközben a bulgur megpuhult (kb. 10-12 perc), felszívta a vizet, ezért levesszük a tűzről, átkeverjük, és visszafedjük. Mikor a hús megpuhult, ráöntjük a kész bulgurra, majd ismét lefedjük az edényt, hogy a hozzávalók ne hűljenek ki.
  6. Abban a serpenyőben, amiben a húst pároltuk ismét egy kevés vajat hevítünk, rátesszük a fűszerkeverék másik felét, beleszórjuk a felaprított hagymát és üvegesre pároljuk. Kissé megsózzuk, rátesszük a sűrített paradicsomot, a gránátalma levét és egy kevés vizet, majd 2-3 perc alatt összepároljuk. Ha kész, ezt is a bulgurhoz tesszük a gránátalma-magok felével együtt.
  7. A hozzávalókat összekeverjük, egy tálra halmozzuk, megszórjuk a gránátalma-magok másik felével, aprított petrezselyemmel, és tálaljuk.
 
 
 

2 megjegyzés:

  1. Kedved Ági!

    Ez azt hiszem tipikusan egy olyan recept, amit magamtól nem készítenék el. De ha már megbeszéltük, csak megcsinálom! És milyen jól tettem! A fűszerkombón eléggé meglepődtem az elején : római kömény, koriander és fahéj? Na legyen, ha te mondod biztos finom. Főzés közepén pedig rájöttem, hogy sűrített paradicsom nincs itthon, szóval gyors leszaladtam, és amiatt a két evőkanál miatt megvettem - nem baj, majd készül belőle paradicsomleves :)
    Na de milyen jól tettem, hogy elkészítettem! Igazi ízbomba ez az étel, és ez a savanykás gyümölcs nagyon jól kiegészíti! Le a rizses-hússal , jöjjön a Bazargan korszak! :) Különleges kis vendégváró ételnek el tudom képzelni.
    Köszönöm a receptet!

    Szeretettel,
    Rebeka

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Rebeka!
      :) De örülök, hogy elkészítetted. Nálunk nagy kedvenc volt anno. Jó is, hogy eszembe juttattad. Legközelebb, ha látok gránátalmát, biztosan veszek. :)
      Bevallom, én nagyon kedvelem a különleges ízeket és fűszer-kombinációkat, mióta kicsit nekibátorodtam. Hála az internetnek sok finomságra akadtam. :)
      Örülök, hogy ízlett és köszönöm szépen, hogy megírtad!

      Szeretettel,
      Ági

      Törlés