Oldalak

2014. május 28.

Dámpörkölt









Nem vagyok egy nagy pörköltevő. Sokszor az eltett adagok gulyáslevesként végzik. Persze mihez képest nem vagyok az? Elvagyok nélküle jó darabig az biztos, ám ha mind közül választani kell, akkor dámpörkölt. :) ...bográcsban. ...ahogy Apu, és Öcsi főzi. Nincs is jobb, mint Anyuéknál körbeülni az asztalt a diófa alatt és kényelmesen belakmározni belőle a friss levegőn. :D Kinek-kinek a kedvenc köretével: "bolhás" krumplival (köménymagos), galuskával, vagy csak egyszerűen frissen sült ropogós héjú kenyérrel. Némi lilahagymás paradicsomsalátával. ...vagy uborkasalátával. ...vagy csalamádéval. Ááá, nem'tom! :D Mindenhogy jó!
A múltkor kaptunk Apuéktól egy dám mellső combot. Eddig a mélyhűtőben várt, hogy végre vegyem a bátorságot és nekiálljak. Igen, tudom, a pörkölt alapjában véve nem bonyolult dolog, de mégis. Egy kis telefonos segítség otthonról és ebédre már ott gőzölgött az asztalon életem első dámpörköltje. Igaz, nem bográcsban, mert az még nincs (sürgősen beszerzendő). 
"Bogár, ez nagyon finom lett! ...ezek szerint jó pörköltet nem csak több kiló húsból lehet főzni." ...hangzott a kedves dicséret. :) ♥




 

Hozzávalók 4 személyre:
80 dkg dámhús (lehártyázva, csont nélkül)
2 fej vöröshagyma
1 fehér húsú paprika
1 savanykás húsú alma (Idared)
3 ek. zsír
2 ek. őrölt pirospaprika
1/2 kk. köménymag

víz


  1. A húst felkockázzuk. A vöröshagymát, paprikát finomra vágjuk, az almát meghámozzuk.
  2. Egy nagyobb edényben felhevítjük a zsírt. Beletesszük a hagymát, paprikát és kevergetve addig pirítjuk, míg a hagyma üveges lesz és a paprikával együtt megpuhul. Beleszórjuk a köménymagot, átkeverjük, majd ráhintjük az őrölt paprikát és azzal is átforgatjuk a hagymát.
  3. Beletesszük a húst, sózzuk, majd gyors mozdulatokkal átforgatjuk a paprikás-hagymás alappal. Felengedjük annyi vízzel, ami épp ellepi. Belereszeljük az almát, elkeverjük, majd kis/közepes lángon néha óvatosan megkeverve készre főzzük a pörköltet. A közben elpárolgó vizet tetszés szerint pótoljuk.

 






Tipp: A hús felszínén lévő hártyaréteget sütés/főzés előtt el kell távolítani, különben a hús rágós lesz. A hártyázás akkor a legkönnyebb, ha a hús fagyasztóban volt és épp elkezd kiengedni. Ilyenkor könnyen meg tudjuk fogni és le tudjuk vágni ezeket a részeket.

6 megjegyzés:

  1. Csak ámulok ás bámulok, és közben röhögök is pl. a "bolhás" krumplin. :D, és erőteljesen rázom a kezedet gratuláció címén. Nem semmi vagy ám! Csudajó lehet ez a pöri, látszik rajta, úgyhogy kérek szépen belőle kóstolót nagy adag nokedlivel és tejfölkével. :) Apukád büszke lehet rád.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hú, de aranyos vagy! :D Köszönöm! Úgy örülök, hogy tetszik! Most jól kihúztam magam és vigyorgok! Nagyon örültem, hogy elsőre így sikerült. ...a hús puha lett, mint a vaj... Már küldöm is! Jó nagy tálba szedtem, hogy mindenből bőven jusson. :D A tejföl külön megy!

      Törlés
    2. :D Nagyon cuki vagy, köszi! :) El is hiszem, hogy örültél. Én pl. azért nem szeretem a marhapörit, mert mindig rágós volt, amit ettem, és óhatatlanul is összehasonlítottam a sertéssel, ami ugye jó esetben puha. A vadpörit nem nagyon csípem, a tipikus vad íze miatt. Ez a dám hús mennyire vadas ízű?

      Törlés
    3. Hát, azért ennek is megvan az a kellemes "vad" íze, de nekem valahogy nem olyan markáns, mint mondjuk a marha. ...más... Meg ahogy a sertésnek, ennek is van egy jellegzetes ízvilága. De egyszer kóstold meg. Szerintem ízlene neked is. :)

      Törlés
  2. Dámpörköltet még sosem ettem, de nagyon gusztán lett elkészítve. Kérhetek egy kisebb adagot belőle? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Természetesen! :) Már küldöm is! Örülök, hogy tetszik. ;)

      Törlés