Oldalak

2017. május 27.

Tiramisu - főzött krémmel









Az egyik kedvenc süteményem. Mert nem túl édes és krémes és van benne kávé is. :) Életemben először akkor ettem igazi tiramisut, mikor a főiskolán tanulmányi úton voltunk Olaszországban. ...azok voltak csak a régi szép idők! :) Busszal végigutazni az egész csodás országot. Bár az idő igen rövid volt, mégis azalatt a néhány nap alatt próbáltunk minél többet magunkba szívni abból az életérzésből. Mert csodás, mert teljesen más. ...a tájak, a városok, az emberek, az ételek, a vidámság, a tenger. Remélem egyszer majd végigutazzuk ezt a varázslatos országot együtt is, hármasban! :) Szóval az első találkozás után több éves szünet következett, s akkor ettem újra tiramisut, mikor Párom Anyukája készített. ...alapjáraton nem vagyok kibékülve a nyers tojás fogyasztásának gondolatával, de tudtam, hogy a lehető legfrissebb alapanyagból készült, így kivételt tettem... "De jó is lenne, ha itthon is bármikor ehetnénk!" Efféle gondolatok motoszkáltak a fejemben, mígnem megvilágosodtam. Hát miért is ne csinálhatnám meg főzött krémmel? Már sok receptet láttam, ahol nem nyers tojással készítik ezt a süteményt. Igaz, van ahol pudinggal, meg mindenféle "fura" hozzávalóval. :D Én inkább maradtam a tojásnál. ;) Az igazi olasz tiramisu ízére már nemigen emlékszem, de egy biztos, ez a süti főzött krémmel is nagyon finom. Remélem nem veszik nagy szentségtörésnek ezt az átalakítást, de így aztán bármikor bátran ehetjük. :D
Korábban már volt a blogon egy főzött krémes tiramisu, igaz, az babapiskótával készült. Két oka is van annak, hogy most frissen sütött piskótával készítettem. Az egyik igen prózai. A legutóbbi alkalommal sikerült bevásárolnom olyan babapiskótával, ami egy éjszaka pihenés után sem volt hajlandó megpuhulni, így mikor fel szerettem volna vágni a sütit, az gyakorlatilag szétcsúszott. Finomnak finom volt, de szépnek semmiképp sem mondható. A másik -s ez némiképp az előzőből is fakad-, hogy anno Olaszországban is igazi piskótával készült tiramisut ettünk. S ha már itt volt az ideje, hogy újra elkészítsem, szerettem volna, ha ahhoz az "igazihoz" még jobban hasonlít. ...és újra nosztalgiáztam egy kicsit. ;)










Hozzávalók egy 30x11x7 cm-es levehető oldalú sütőformához:
A piskótához:

7 dkg sima liszt
7 dkg étkezési keményítő
1/2 kk. sütőpor
10 dkg cukor
4 tojás
1 ek. olaj
csipet só

A krémhez:
50 dkg mascarpone
2 ek. porcukor
4 nagy tojás
6 ek. cukor
2-2,5 dl erős kávé

A tetejére:
holland kakaópor
tört kakaóbab


  1. A piskótához a lisztet, étkezési keményítőt, sütőport és sót kis tálban elkeverjük. 
  2. A tojások fehérjét -egy másik tálban- elkezdjük habbá verni, közben fokozatosan hozzáadjuk a cukrot.  
  3. A fehérjehabhoz adjuk egyesével a tojások sárgáját, majd az olajat, végül belekeverjük a száraz hozzávalókat.  
  4. A tésztát sütőpapírral bélelt sütőformába öntjük és 175°C-ra előmelegített sütőben ~25 perc alatt készre sütjük. Akkor jó, ha szép aranybarna a teteje. A piskótát a formából kivesszük, rácsra téve kihűtjük, majd lapjában ketté vágjuk.  
  5. A krémhez a cukrot a tojásokkal kihabosítjuk, majd gőz fölött folyamatos keverés mellett -vigyázva, nehogy kicsapódjon a tojás- felfőzzük. (Akkor jó, ha szépen besűrűsödik, habos lesz és megnő a térfogata.) Levesszük a gőzről és kihűtjük.  
  6. A mascarponét kikeverjük a porcukorral, majd simára dolgozzuk a főzött krémmel.  
  7. A sütőformára -amiben a piskótát sütöttük- visszakapcsoljuk az odalát. Körben kibéleljük sütőpapírral.  
  8. A forma aljára egy piskótalapot fektetünk, amit meglocsolunk kávéval, majd rákanalazzuk és elsimítjuk rajta a krém felét.  
  9. A krémre tesszük a másik piskótalapot -kissé lenyomkodjuk-, amit szintén meglocsolunk kávéval. Befedjük a maradék krémmel. A tetejét kakaóporral és tört kakaóbabbal díszítjük.  
  10. Az elkészült süteményt egy éjszakán át hűtőben pihentetjük. Tálalás előtt a formáról levesszük az oldalát, majd a süteményről óvatosan lehúzzuk a sütőpapírt. Tetszés szerint szeleteljük.















Tipp: Természetesen készülhet a sütemény hagyományos sütőformában, tortaformában vagy akár jénaiban is. :) A "felnőtt" kávét lecserélhetjük Mackó (nálunk ez Csemete kedvence) "gyerekkávéra" amennyiben bőven elegendőnek tartjuk a cukor és kakaó gyerekekre gyakorolt hatását. :D Ha első nekifutásra nem fogy el, akkor a megmaradt süteményt továbbra is hűtőben tároljuk.

4 megjegyzés:

  1. Nagyon szép ez a desszert! :) Én szeretem az eredeti tiramisut is, mármint nyers tojással, de főzött krémmel nagy kedvenc lenne. :) Látszik rajta, milyen finom, és azt hiszem, egy szelet nem is lenne elég belőle. :D Kaphatok mindjárt kettőt? *.*

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :) Örülök, hogy te is szereted; épp ezért nem csak két szeletet küldök. ;)

      Törlés
  2. Tökeletes recept, köszönöm!
    üdv. Erzsebet

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Erzsébet! Nagyon örülök, hogy így gondolja! Köszönöm szépen, hogy megírta! ♥

      Törlés