Oldalak

2016. június 25.

Túrós kölesgombóc












Még soha életemben nem főztem kölest. Enni ettem már, igaz, az kölesgolyó volt, olyan, amit Csemetének szoktunk venni, hogy lehessen mit majszolni. :D Barátnőmmel már többször beszélgettünk róla, s mivel nagyon jó véleménnyel volt ezekről az aprócska gömböcökről, gondoltam ideje lesz nekem is kipróbálnom. :) A legutóbbi bevásárláskor bizony köles is került a kosárba, már csak azt kellett kitalálni, hogy mit készítsek belőle. :) Nem sokáig törtem a fejem, mert a hűtőben már ott várt egy túró, amiből gombócot terveztem, így lett köles is, meg túró is, meg gombóc is. :D Édes tejföllel, vagy meggyszósszal is nagyon finom. Bátrabbak kipróbálhatják egyszerre mindkettővel. ;)





 







Hozzávalók 4-5 személyre:
A gombócokhoz:
25 dkg köles
3 dl víz
3,5 dl tej
2 ek. vaj

4 ek. nádcukor
1 citrom reszelt héja
25 dkg túró

A forgatáshoz:
vaj
zsemlemorzsa

Az édes tejfölhöz:
3 dl tejföl
3 ek. porcukor + a tálaláshoz
1 ek. citromlé
1/2 citrom reszelt héja

A meggyszószhoz:
4 marék magozott meggy
2 ek. nádcukor
1,5 dl víz
1 ek. étkezési keményítő


  1. A kölest -ha kell átválogatjuk- alaposan átmossuk, majd a tejjel és vízzel együtt lábasba tesszük. Hozzáadjuk a vajat, sót és közepes lángon néha átkeverve puhára főzzük. Lehúzzuk a tűzről és fedő alatt még 15-20 percet pihentetjük, míg az összes folyadékot magába szívja. 
  2. A kész köleshez adjuk a cukrot, citromhéjat, alaposan elkeverjük és hűlni hagyjuk. 
  3. Mikor még épp langyos, hozzákeverjük a túrót, majd kézzel egyforma gombócokat formálunk belőle.
  4. Tapadásmentes serpenyőben vajon zsemlemorzsát pirítunk és ebben forgatjuk meg a gombócokat. 
  5. Az édes tejfölhöz a hozzávalókat kis tálkában elkeverjük
  6. A meggyszószhoz a meggyet kis lábasban lecukrozzuk, kicsit állni hagyjuk. Ha levet eresztett, felforraljuk, majd vízben elkevert étkezési keményítővel besűrítjük.
  7. A gombócokat tálaláskor porcukorral hintjük, édes tejfölt és meggyszószt kínálunk mellé. Frissen az igazi. ;)
















6 megjegyzés:

  1. Hű a mindenit, ez milyen jó ötlet! :) Úgy örülök, hogy te is vettél kölest! :D Azt hiszem, ezt a golyóbist nagyon szeretném, hiszen az alapja a kölesfelfújthoz némileg hasonlít azzal a különbséggel, hogy ezt nem kell megsütni, ezért aztán nem kell bele tojás sem. Nagyon boldoggá tennél, ha küldenél egy kis kóstolót, és most nagyon szépen nézek ám. :D
    A fotók csodásak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaj, de aranyos vagy! :D Köszönöm, örülök, hogy tetszik! :) Aki pedig ilyen szépen néz, az nem is dupla, hanem tripla adag kóstolót kap. ...persze tripla adag tejföllel. ;)

      Törlés
    2. Tudtam én, hogy érdemes szépen nézni. :D Köszönöm! :)

      Törlés
  2. Kedves Ági, én komolyan mondom nagy rajongód vagyok és ezentúl is maradok. Rengeteg receptet készítettem már el tőled. Ez lesz a következő. :) És kérlek ne haragudj meg, egyáltalán nem bántásból írom amit írok, csak egy pici praktikai és használhatósági szempontból van gondom.
    Á ..tök félve írom, mert tényleg kedvenceim a receptjeid..
    Na szóval, annyira gyönyörűek a fotók amiket készítesz..az első amit meglátok, mindig pillanatokon keresztül csodálom...de néha olyan sok fotó van. Ez számomra leginkább akkor okoz gondot ha pl. néhány hétig nem látom a blogod és szeretném végig pörgetni h milyen új bejegyzések voltak az elmúlt időszakban. Nem vagyok túl elfoglalt és ráérek..csak tényleg 5-6 új bejegyzést végignézni..rengeteg pörgetést igényel. Szerinted egy kicsivel kevesebb kép (amik megjegyzem tényleg ízlésesek ) nem lenne elegendő vagy mondjuk egy további fotók itt és itt link?
    Jaj kérlek ne haragudj..komolyan nem bántás..
    Szeretettel: Orsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Orsi! Nyugi, nem bántottál meg. :) Való igaz, van, mikor elkap a gépszíj és sok kép kerül fel egy-egy bejegyzéshez. Próbálom redukálni, néha sikerül, néha nem, mert annyira a szívemhez nőnek, hogy sajnálom őket. Külön linkre nem szeretném tenni a képeket, mert nekem egy bejegyzés így kerek. ;) Tessék kérem a blogot sűrűbben látogatni! :D (csak viccelek) Nyilván mindenki akkor szakít rá időt, mikor tud. Ha gondolod -ez most itt a reklám helye-, és fent vagy a facebook-on, lehet egyszerűbb, gyorsabb és persze kevesebb görgetéssel jár ott végigpörgetni, hogy miket tettem fel a blogra az elmúlt időszakban, mikor nem jártál erre. Aztán ami tetszik, arra katt. :) Örülök, hogy tetszenek a fotók és a receptek. Köszönöm az építő jellegű észrevételt is! Szép napot: Ági

      Törlés