Oldalak

2013. szeptember 28.

Házi tejföl




Elképesztő mennyiségű tejfölt vagyunk képesek elpusztítani. :) Mivel ennyi fogy, nem is érdemes nekünk kisebb kiszereléssel foglalkozni, mint a "vödrös". Hiába ez a legolcsóbb arányaiban, azért néha meglepődök egy-egy üzletben, hogy mi pénzt elkérnek érte. Éppen ezért, már sokszor gondolkodtam azon, hogy jópofa lenne valahogy itthon készíteni. Több helyen olvastam már róla és nem tűnt bonyolult dolognak. Sőt! :D A legklasszabb útmutatót Mági-nál olvastam; nekem is az ő leírása adott ihletet, hogy belevágjak, hogy azután megkóstolhassuk. :D




Hozzávalók ~1-1,2 l házi tejfölhöz:
1 l tej (minimum 2,8 %-os)
6 nagy ek. tejföl (20 %-os)

Természetesen készíthetjük házi tejből és tejfölből is. :)
  1. A tejet forrásig melegítjük (nem kell forralni), majd levesszük a tűzről és langyosra hűtjük.
  2. Hozzáadjuk a szoba-hőmérsékletű tejfölt, majd habverővel jó alaposan elkeverjük a tejben.
  3. Befőttes üvegekbe, vagy tejfölös vödörbe töltjük, lezárjuk, majd alaposan bebugyoláljuk -mintha száraz dunsztba tennénk- és ~30 órát hagyjuk aludni. 




Én most egy nagyobb tejfölös vödörbe és  egy kis 2 dl-es üvegbe töltöttem az alapot.
A kész tejföl teteje -a felső 2-3 cm- sűrűbb. Sokkal sűrűbb, mint az átlag "bolti" tejföl. Alul hígabb, lágyabb volt, ez a része pont jó lehet főzéshez.
Összekeverve azért sokkal hígabb lett, mint vártam, így egy szűrőt kibéleltem a sajtnál használt anyaggal és 6-8 órát csepegtettem a kész tejfölt. Így "megszabadultam" a felesleges -~2,5-3 dl- savótól és klassz sűrű tejföl lett a jutalmam. Ha még tovább csepegtetem, akkor házi mascarponét kaptam volna. Legközelebb talán kibírjuk addig... :D


Kikeverve, csepegtetés után

7 megjegyzés:

  1. Még ilyen tejfölkészítésről nem hallottam, de biztos finom. Azért javasolom, hogy egyszer próbáld ki házi tejből, meglátod, ég és föld a különbség. Különben én sokkal egyszerűbben készítem. Házi tejet hidegbe teszem, hogy dobja fel a tejszínt. Keskeny szájú edényben, pl. palackban a legjobb. Amikor jól feljött a tejszín a tetejére (jól látszik, elkülönül, más a színe), egyszerűen leöntöm. Palackból könnyen ki lehet "nyomni".Ezt konyhahőmérsékleten kb. 1 napig "altatom", majd megy a hűtőbe 1 napra és kész a tejföl. Az alján ebben az esetben is lesz egy kevés aludttej, mert nem lehet olyan pontosan elválasztani a tejszínt a tejtől, de főzéshez tényleg az is tökéletes a tejföllel összekeverve. Mondjuk ennek a hátránya, hogy 2 l tejből kb. 2-2,5 dl tejfölöd lesz csak, de ez pontosan az, amit a neve is mond: a tej föle. :)

    VálaszTörlés
  2. Szia Edith! :) Abban biztos vagyok, hogy teljesen más. Sokkal gazdagabb és "igazibb" lehet. Sokáig én is hozattam házi tejet, valóban ég és föld a különbség. Sajna azóta a forrás már nem a régi. De ígérem, ha szerzek igazi -megbízható helyről- házi tejet, ki fogom próbálni. :D

    VálaszTörlés
  3. Ágikám, szuper, hogy már tejfölt is gyártasz! Azt hiszem, nekem is hozzá kéne fognom, mert hozzátok hasonlóan mi is ipari mennyiségűt eszünk meg belőle. Ha boltolunk, minimum 2 db vödrössel tankolunk fel hetente. Néha még ez sem elég. :D Szerintem nem is baj, hogy előbb bolti tejből próbáltad ki, hátha nem jön össze. De összejött, sőt, igen jóképű lett. :)

    VálaszTörlés
  4. Köszi! Hát muszáj volt kipróbálni. :) Király! Mi is kettesével vesszük a vödrös tejfölt! Na már tényleg nem csodálkozom semmin. :D

    VálaszTörlés
  5. Válaszok
    1. Szia! Olyannal még nem próbáltam. :) Lehetséges, hogy működik soványabb tejjel is, de úgy sejtem, akkor változik a várakozási idő is és valószínűleg a tejföl állaga is más lesz. Én a biztonság kedvéért első próbálkozásra a 2,8%-os tejet használnám. :)

      Törlés