2013. március 2.

Diós-narancsos szaloncukor









...vagy bonbon. Attól függ épp milyen alkalomra lesz. :) Először két éve karácsonyra csináltam ilyen édességet. Azóta már húsvétra és ajándékba is készült több alkalommal és mindig nagy sikert aratott. Az egész úgy indult, hogy régen nagyon szerettem leenni a karácsonyfáról a szaloncukrot. ...de sajnos a bolti már nem az igazi. Így hát eltökéltem, hogy házilag készült kis bonbonokkal lepem meg magunkat. Sokat vadásztam receptek után, és találtam is rengeteg finomabbnál finomabb házi szaloncukrot, de sajnos java részük rengeteg cukorral készül. Ennek a változatnak az édességét a mazsola adja, így nem kell bele egy csipet cukor sem. Mit ne mondjak, kell hozzá türelem, de az illat, ami készítés közben belengi a konyhát, és a végeredmény mindent megér!
Most hétvégén gyártottam újra, mert kell egy kis meglepi! :)
Ez a desszert még egészségesebbé tehető, ha a mazsola egy részét, vagy egészét kiváltjuk diétás dzsemmel, de inkább lekvárral. Ebben az esetben a szárazanyag (kókusz, dió) és a lekvár, -vagy lekvár és mazsola- arányán módosítani kell. A lényeg, hogy jól formálható masszát kapjunk, de ne legyen lágy és szikkadás után könnyen be is tudjuk vonni csokoládéval.






 
Hozzávalók 70-80 db bonbon készítéséhez:
20 dkg dió
10 dkg kókuszreszelék
 

50 dkg mazsola
1 narancs reszelt héja
1/2 narancs leve
1/2 kk. őrölt fahéj
30 dkg étcsokoládé a bevonáshoz (min. 60%-os)
1-2 ek. rumaroma (opcionális, jól illik a dióhoz)

  1. A mazsolát megmossuk (átnézzük, hogy ne legyenek benne esetleg kocsánydarabok), majd 5-7 percre forró vízbe áztatjuk.
  2. Miközben a mazsola ázik, ledaráljuk a diót.
  3. Egy nagy tálba kimérjük a kókuszreszeléket, hozzáadjuk a diót, a narancshéjat, narancslevet, a fahéjat és a rumaromát.
  4. A mazsolát leszűrjük, majd egy botmixer segítségével pépesítjük. Nem baj, ha maradnak egész szemek.
  5. A mazsolát hozzáadjuk a diós keverékhez, és alaposan összekeverjük. Ha esetleg száraz a massza, és nem akar összeállni, akkor egy kis narancslevet adhatunk még hozzá.
  6. Egy nagy tepsibe vagy tálcára szilikonos sütőpapírt terítünk, majd a masszából egyforma méretű bonbonokat formázunk -lehet hagyományos szaloncukor-forma, vagy kis gömb is, aminek az alját kicsit meglapítjuk, hogy megálljon-, melyeket a sütőpapírra sorakoztatunk.
  7. Száraz, hűvös helyen egy éjszakán át pihentetjük. Ezalatt kissé megszikkadnak.
  8. Másnap a csokoládét gőz felett felolvasztjuk, majd egy kis villa (ha van sajtvilla, mert annak csak két foga van) és egy fogpiszkáló segítségével szépen minden darabot megforgatunk benne. Ügyeljünk rá, hogy a máz mindenhol bevonja a szaloncukrokat.
  9. Alaposan lecsepegtetjük a felesleges csokoládét, és óvatosan visszacsúsztatjuk a szaloncukrot a villáról a sütőpapírra a fogpiszkáló segítségével. Míg lágy a csokoládé, a bonbonokat díszíthetjük kókuszreszelékkel, apróra vágott kandírozott narancshéjjal, vagy cukorgyöngyökkel.
  10. Hűvös helyre tesszük (ne hűtőbe, mert nem lesz szép a bevonat), hogy a csokoládé megdermedjen.





A bevonáshoz mostanra "kidolgoztam" egy csoki-lecsepegtető technikát, ami nálam jól bevált: ahogy forgatás után a villán csücsül a cukor, a villát óvatosan a tál széléhez kocogtatom. Így kis idő után szépen elkezd róla (vékony sugárban) lecsorogni a plusz csokoládé. A villa aljáról pedig a fogpiszkálóval húzom le a felesleget. Az olvasztott csokit menet közben folyamatosan kevergetem, így mindig folyékony marad; könnyebben megy az "öltöztetés" és egészen vékony lesz a bevonat. Bonbon-formában is elkészíthető, úgy szép szabályosak és egyformák lesznek. Abban még nem próbáltam, nekünk így "rusztikusan" is tetszik. :)






  

9 megjegyzés:

  1. Ez a szaloncukkerod nagyon emlékeztet az én diós-gyümis bonbonomra, amit imádunk. Azt hiszem ez a változat is nagy sláger lenne, ahogy a hozzávalókat elnézem. Az "öltöztetős" technikád is nagyon tetszik. Azzal én is jól el szoktam szórakozni, mindenfelé csöpög a csoki. Én villára szoktam ültetni a golyókat, és bevallom, elég sok csokit felemészt a bevonás, de engem nem zavar, ha vastagabb a máz a bonbonokon. A fogpiszkálós módszer jó ötlet, majd kipróbálom. :-)

    VálaszTörlés
  2. Most meglestem ám a bonbonokat! De jó! Tényleg hogy hasonlítanak! :) Rokonbonbonok! :D A tieid nagyon csinosak a fehér csoki díszítéssel!

    VálaszTörlés
  3. Köszi! Ki kéne már találnom valami újabb rajzolatot a fehércsokival, mert vagy cikkcakkokat vagy csigavonalat csinálok mindig. Kezd uncsi lenni.
    Rokonbonbon.... ez jó, tetszik! :-)

    VálaszTörlés
  4. ;) Pöttyök? Olyanok lennének, mint a kis katicák, vagy mini pöttyös lasztik. :) De bármilyen is legyen a következő minta, úgy is isteniek lesznek!

    VálaszTörlés
  5. Jó ötlet! :-) Egyszer a Túró Rudi tortát pöttyöztem be. Egyébként tényleg bármilyen mintát rajzolunk rájuk, mindenhogy finom lesz.

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szépek az új képek! A tányérokért odavagyok. Ha mi ketten beszabadulnánk egy konyhai felszerélekkel teli boltba, akkor nem jönnénk ki onnan egyhamar. :D Szerintem nagyon hasonló ízlésünk van. ;) Ez a bonbonod pedig még mindig nagy kedvenc nálam. Egyébként én is alig teszek bele cukrot, legalábbis úgy gondolom, 5 dkg az nem sok. Idén 4 féle aszalt gyümi és sárgabaracklekvár került bele. Lehet, hogy egyszerre eszegettük. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó! Köszi! :) Kicsit sajnáltam a régieket, de néha kell újítani. Ó... igen... a tányérok... :D Hát én azonnal beléjük szerelmesedtem. :) Szerintem csomagoljunk három napi hideg élelmet és már indulhatunk is a boltba. ;)
      Ja, hozzál a fincsi bonbonodból, én is viszek szaloncukrot és akkor nem csak a nagy távolban eszegethetünk egyszerre, hanem együtt is. ♥

      Törlés
  7. Kedves Ági!
    Érdeklődni szeretnék, hogy szerinted mennyi idővel Karácsony előtt érdemes elkészíteni a szaloncukrot, hogy még viszonylag friss legyen arra?
    Köszönöm: Viki

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Viki!
      Egy héttel karácsony előtt nyugodtan legyárthatod őket. :) A lényeg, hogy száraz, hűvös helyen tárold, csomagolás nélkül, úgy tovább elállnak. :) Ha egy sütőpapírral fedett tálcára sorakoztatod őket és úgy mennek a kamrába, talán az a legjobb. Úgy tudnak szellőzni. A csoki nem hagyja majd kiszáradni. :) Amúgy simán elállnak két hétig is. Tovább nem tudtuk tesztelni, mert elfogyott. :D Remélem nektek is ízleni fog, ha elkészíted!
      Üdv: Ági

      Törlés